maandag 14 januari 2013

Stop de socialmediavervuiling

Ik heb een stamkroeg. En een stamtafel. Het is er warm, ontspannen en gemoedelijk. Ik ontmoet er vrienden, bekenden en andere interessante mensen. Waar we het over hebben? Koetjes, kalfjes, werk, vrije tijd, sportclub, maakt niet uit. Zolang het maar gezellig is.

foto: 'the man and the coffe' - fyres - stock.xchng
Totdat het gesprek wordt onderbroken door een onbekende: "Hoi!! Je kent mij wel van jouw sportclub en hier heb je foldertjes van ons en vertel al je vrienden over ons bedrijf! Misschien win je dan ook nog wat leuks!"

Tussen de nootjes en glazen met drinken wordt een stapel flyers neergegooid en de onbekende verdwijnt. Een paar vrienden bekijken de foldertjes (het is toch niet de bedoeling dat wij als gratis bezorgdienst van dat bedrijf die flyers gaan uitdelen toch?)

Verder met ons gesprek. Waar waren we ook al weer gebleven?

Ik heb de draad nog niet opgepikt, of nummer twee verschijnt: een bekende van één van mijn vrienden. Zijn foldertjes liggen niet op onze statafel, dus hij gooit er nog een paar bij. Die moeten we ab-so-luut meenemen en thuis op onze voordeur plakken!

Kwik, Kwek en Kwak


Tijdens ons gesprek komt nummer drie, nummer vier, nummer vijf nog langs, dus wij verhuizen naar een andere statafel. Eentje uit het zicht van die enge mannen. Die hebben mijn vorige fijne vaste plekje inmiddels bezet, de sfeer verziekt en alle ruimte voor kopjes, nootjes en glazen geclaimd voor hun reclamerommel.

En als ze straks bij mijn nieuwe stamtafel opduiken? Dan verhuizen we weer naar een andere plek: Kwekker, Snater, Flabber of Fakelook.
Met dank aan alle marketingprofessionals die elke keer weer manieren verzinnen om mijn fijne hangouts te vervuilen. Aangespoord door adviezen van marketing-guru's waardoor al die enge mannen er hetzelfde uitzien, hetzelfde zeggen en hetzelfde doen. Als Kwik, Kwek en Kwak.

Leg gewoon een foldertje neer bij de uitgang. Als je écht zo interessant bent als jij beweert te zijn, dan neem ik vanzelf wel zo'n ding mee.
Stop de socialmediavervuiling alstublieft en laat mij gewoon genieten in mijn eigen kringetje. Ik zou u daar zo erg dankbaar voor zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten