vrijdag 22 februari 2013

Waarom vogels fluiten en Twitteraars zuigen

Ik heb het even voor je opgezocht: vogels zingen om te communiceren.
Bij de meeste soorten zingt alleen het mannetje. Dat doet hij om een vrouwtje te veroveren of om het broedgebied af te bakenen. Net zoals de kat zijn territorium afbakent, maar dan zingend en zonder stank.

Fluiten en communiceren doe je niet zomaar. Er zit altijd iets achter.
Hij fluit vanaf zijn steiger naar de vrouw die voorbij loopt, de buurvrouw fluit op haar vingers (hoe doet ze dat toch?) als de kinderen naar binnen moeten komen voor het eten, ik fluit op Twitter als ik aandacht wil van mijn followers.

foto: untitled - schmich via Compfight cc

Niet dat ik die aandacht altijd krijg trouwens. Het gebeurt wel eens dat ik een dijk van een blogpost heb geschreven (ja, écht), maar dat er geen hond naar kijkt. Blijkbaar heb ik niet de juiste snaar geraakt in mijn Tweet, niet de juiste titel gebruikt of niet de juiste steekwoorden opgesomd.

Kwijl

Jij wordt alleen maar getriggerd door een beperkt aantal woorden die je aanzetten tot actie. En je onderneemt alleen maar actie wanneer je denkt dat je er beter van wordt, het een probleem oplost, je er iets van leert of er iets mee kunt verdienen. Anders ga je snel verder naar de volgende Tweet. Geen eten, geen kwijl.
In het lijstje hieronder staat wel een linkje naar een website die adviezen geeft over sterkte titels voor social media, maar ik doe daar niet aan. Ik zou het wel kunnen gebruiken, maar ik ga je niet lokken. Als je bij me op bezoek wilt komen moet dat vrijwillig gaan. Als ik je naar binnen moet sleuren doe ik iets niet goed.

Ga dan maar naar de volgende Tweet en kijk of er wat van je gading bij zit, of er informatie bij zit die je kan opzuigen en je je eigen kan maken. Of wees nou eens die ene uit de bekende '1% regel' of het '90–9–1 principe'.
uitleg: als er 100 gebruikers online zijn, zijn er 90 die alleen maar consumeren, 9 geven feedback en maar 1 maakt nieuwe content.

Zuig alles maar op, maar ga niet lopen zeuren als de Twitterbron opdroogt door een tekort aan bijdragen. Je hebt nog steeds de kans om er iets zinvols aan toe te voegen.

Links


Geen opmerkingen:

Een reactie posten