donderdag 21 februari 2013

Personal Branding: ik ben Fake

Ik heb scheve tanden, flaporen die ook nog niet eens op één lijn staan, een scheefstaande grote hoekige neus, slecht tot zéér slechte ogen (je weet wel, vaste klant bij de jampottenafdeling bij de C1000), haar dat altijd alle kanten opstaat of als een badmuts over mijn hoofd geplakt zit en te grote voeten waar de exceem afspat als ik stress heb. En dat heb ik nogal eens. Geloof me, als ik samen met Quasimodo (die klokkenluider uit de Notre Dame) aan een Missverkiezing zou meedoen, zou Q gewoon winnen.

De profielfoto van mijn Twitter account is dan ook geen foto van mijzelf (staat ook in de beschrijving), maar is een uitsnede van een foto die ik in een eerdere blogpost heb gebruikt. Het geeft een beetje weer hoe ik ben en het ziet er een stuk beter uit om naar te kijken. Het oog wil ook wat.

foto: 'Veiled' - ST E PH/ EN _G via Compfight cc

Eén van de voordelen van Social Media is, dat je me nooit 'in real life' (waarom zeggen we dit nou altijd in het Engels?) tegenkomt en jij een beeld van mij kunt vormen naar aanleiding van wat ik allemaal bewust en, meer nog, onbewust op je loslaat via deze weblog.
Op een gegeven moment beslis je dat ik óf best wel interessant bent om naar te luisteren, óf dat ik een gefrustreerde mislukte wannabe-blogger ben. Dan ben ik of Belle, of het Beest; Christine of de Phantom; David of Goliath; de Efteling of Walygator.

Voorlopig ben ik nog niets anders dan een beginnende blogger zonder enige vorm van erkenning. Wanneer ik roep dat Facebook op zijn retour is en dat het de trend wordt om te gaan ontvrienden leest niemand dat. Wanneer ene meneer Alphenaar dat zegt, dan is het meteen hot, want deze meneer heeft zijn sporen in het vak inmiddels wel verdiend. Of laat ik het beter zeggen: hij profileert zich een stuk beter dan ik en naar hem wordt geluisterd. (offtopic: sorry JW, ik moet ineens denken aan de film Man in Black en het volkje in de kluis: 'All hail J'. Linkje naar YouTube)

Niet dat ik een dom blondje ben hoor, ik ben steengoed in mijn vakgebied (en ook niet blond overigens). Maar ik kan mijzelf slecht verkopen. Dat doet hij toch een stuk beter en daar heb ik ook weer bewondering voor.
Misschien dat ik dan toch iets aan mijn 'Personal Branding' (al weer Engels) moet gaan doen.

Ik heb 11 tips/steekwoorden onder elkaar gezet waar ik iets mee moet gaan doen volgens één van de vele bronnen op internet (je wilt niet weten hoeveel websites ik hierover tegenkom en iedereen heeft de kip met gouden eieren):
  1. baseer je op je krachten, talenten, vaardigheden, passies en waarden
  2. kijk zo onbevangen mogelijk naar jezelf
  3. zet jezelf op de kaart
  4. blijf echt
  5. inspireer jezelf
  6. heb geduld
  7. sterke punten
  8. grijp je kans als die zich voordoet
  9. wees relevant
  10. houd evenwicht tussen geven en nemen
  11. wees uniek
Daar moet ik het toch wel mee kunnen redden? Moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik gezien wil worden. Is daar ook een website voor?

En misschien moet ik ook wat minder gedachtekronkels (of zijsprongen) tussen haakjes in mijn blogs gaan zetten...

Links



Geen opmerkingen:

Een reactie posten