dinsdag 19 februari 2013

O, ben jij die ene Hyves-gebruiker?

Ik heb inmiddels aardig wat Social Media profielen opgebouwd. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google+ en nog een stapeltje van die dingen. Dat stapeltje heb ik ooit aangemaakt omdat ze hip waren en ja, als je erbij wilt horen moet je meedoen met de massa. Ik dus ook.

Niet dat ik alle mogelijkheden even actief gebruik trouwens. Bij mij is Facebook favoriet, gevolgd door Twitter en LinkedIn. Ik ben aardig doorsnee hé?
En nog meer doorsnee ben ik als ik zeg dat ik van middelbare leeftijd ben, getrouwd ben, kinderen heb, in een rijtjeshuis woon, een baan met een modaal inkomen heb, een auto voor de deur heb staan, mijn boodschappen bij de Jumbo doe en de kortingsstickers van de Karwei- en Hemafolder overal op plak. Ik pas zó erg in zo'n huisje-boompje-beestje-profiel, bijna gênant.

Hoe zit het met de rest van Nederland? Mijn dochter had een uitgesproken mening over de Facebook-gebruiker, maar de mening van een recalcitrante tiener vind ik niet helemaal representatief. Op zoek naar keiharde, liefst onafhankelijke, cijfers!
Een onderzoek uit 2012 levert aardig wat profielschetsen per Social Media gebruik op. Leuk om te zien is het verschil in mannen en vrouwen en de leeftijdsgrenzen.

foto: 'Different interests' - zilverbat. - Compfight (cc)
  1. Facebook: Je bent een jongere tot 25 jaar. Maar als je tussen de 35 en 54 jaar bent, is de kans groot dat je een vrouw bent. Waarom er meer vrouwen in deze categorie op Facebook zitten is niet bekend, maar de vooroordelen zullen niet van de lucht zijn.
  2. LinkedIn: Je bent een hoogopgeleide man en jonger dan 55 jaar. Boven die leeftijd zie je je pensioen waarschijnlijk al aan de horizon opdoemen, waardoor je niet zoveel baat meer bij dit netwerk hebt. Onder de 55 jaar moet je natuurlijk scoren en je 'gezicht' laten zien (of eigenlijk, je nét iets te fout gesneden vakantiefoto die je als avatar gebruikt).
  3. Hyves: Wie kent 't nog en wie gebruikt 't nog? Vooral laagopgeleide vrouwen volgens het onderzoek. Ik kan hier hele flauwe grappen over gaan maken, maar dat doe ik niet. Ik dacht trouwens altijd dat Hyves alleen voor kinderen was, maar dat is dus niet zo. 
  4. Twitter: Je bent jonger dan 55 jaar en vaak hoger opgeleid. Al zou je dat niet afleiden uit het taalgebruik, dat vaak meer doet denken aan primaten met één hersencel, dan de top van de evolutie waartoe wij ons zo graag rekenen. Misschien lees ik altijd nét die Tweets van die 46% laagopgeleide jongeren, kan ook nog.
Voor de nieuwere media zullen er allicht nog andere/recentere profielen te achterhalen zijn. Als jij ze hebt...

Ik ga toch nog eens kijken in welk hokje ik mijzelf kan stoppen.

Links


Geen opmerkingen:

Een reactie posten