donderdag 21 februari 2013

Een definitie van Social Media en de praktijk

Ik heb een definitie van Social Media opgezocht op internet. Vrij vertaald luidt deze als volgt:
"Social Media is een weergave van alledaagse gesprekken, in de supermarkt, een bar, trein, bij de koelkast of in de speeltuin. Deze gesprekken bereiken een groot publiek omdat er gebruik wordt gemaakt van moderne digitale mogelijkheden die fungeren als een soort megafoon."
Het is één van de vele definities die er bestaan en ik ben nog geen één tegengekomen die lading compleet dekt. Niet iedereen denkt hier hetzelfde over. Er blijven nuanceverschillen en qua interpretatie is er een wereld aan mogelijkheden en combinaties te maken: een hoop puzzelstukjes waarbij je het totaalplaatje nooit geheel in beeld krijgt. Zelfs niet als je er bovenop zit. Of misschien wel omdat je er te dicht bovenop zit.

foto: 'Camera+Map+Rec=_' - Daniel*1977 via Compfight cc

In heel veel artikelen kom ik tegen dat Social Media sociaal moet zijn. Je gebruikt Social Media, dus ben je sociaal. Zelfs in artikelen van één van mijn favoriete websites, Frankwatching, kom ik deze gedachtengang tegen.
En dat is volgens mij nét andersom denken. Het is niet zo, dat je Social Media hebt om sociaal te doen. Nee, omdat je sociaal doet, heb je Social Media. Het is een klein verschil, maar het is er wel.

Tweerichtingsverkeer

Dat neemt niet weg, dat er best wel eens wat meer tweerichtingsverkeer mag komen.
Té vaak zie ik dit: iemand post een Tweet, vervolgens wordt erop gereageerd en daarna... niets meer. Het gesprek is dood. De initiator van het gesprek is dat niet, want even later duikt de volgende Tweet op. Alsof je in je eentje in een bomvol stadion loopt te roepen.
Of: iemand schrijft een blog, doet een post-and-forget en diegene die reageert op de blog krijgt nooit meer reactie. Omdat daar niet naar gekeken wordt, omdat het niet meer interessant is, want jij hebt je punt al gemaakt in je artikel.

Dat vind ik lomp. Ben je dan zo egocentrisch dat je alleen maar bezig bent om overal lijntjes naar jezelf achter te laten? Ben je dan zo lomp dat je je lezers niet serieus behandelt en ze gewoon negeert? Ben je dan zo naïef dat je niet ziet dat je je eigen glazen ingooit wanneer je iemand dood blijft zwijgen?

Wanneer je Social Media alleen maar gebruikt als egobooster of websitemagneetje, laat het dan alstublieft!

Links


Geen opmerkingen:

Een reactie posten