maandag 28 januari 2013

Vieze handen en gebakken lucht

Ik heb een gevoel. Een ongefundeerd gevoel, dat er niemand meer is die zijn of haar handen vuil wil maken. Dat er niemand meer is die gewoon met beide benen op de grond, met de voeten in de klei, aan het werk is. Dat laten we aan onze immigrant over. Zij doen het vuile werk, wij zeuren over het feit dat zij geen wegenbelasting betalen. Mooie deal toch?

Zelf ben ik net zo erg hoor. Ik zit hier veilig, warm en droog achter mijn computertje. Hooguit bedreigd door de bacteriën op mijn toetsenbord (wist je dat een toetsenbord smeriger is dan een wc-bril trouwens?). Ik genereer bits en bytes; niets tastbaars, niets houdbaars, niets materieels.
Gewoon lucht dus. Ik produceer magnetische puntjes op een aantal opslagschijven ergens in Nederland. Of in Engeland, Duitsland, Frankrijk? Wie het weet mag het zeggen.

foto: 'balloon' - myads - http://www.sxc.hu/
En ik ben niet de enige die de schijven vult. Alleen al op Twitter komen er dagelijks zoveel (linkjes naar) berichten voorbij, dat ik er gewoon 7 dagen per week extra bij zou moeten hebben om alles te lezen en te bewaren. En het groeit naar duizenden Petabytes in de komende jaren.

Ik heb de grootste

Hoe zorg jij nou dat je opvalt in dit afvalputje? Hard roepen dat je de grootste hebt, de mooiste bent en het beste maakt? Gebruik makend van de standaard tips die mij moeten overhalen om jouw artikel te lezen? Je kent ze wel: die schreeuwerige headliners met 'de 7 kerntaken van', 'de 8 regels om te zorgen dat', 'six tips for'.

Niet doen! Wees creatief en verras me. Ik ken de meeste trucjes inmiddels en heb ze nu wel door. Zodra ik er weer zo eentje tegenkom, dan sla ik je over, écht waar. Wanneer je niet creatiever kunt zijn dan het nadoen van een trucje uit een lijstje van iemand anders, ben je het niet waard. Simpel.
Wees eerlijk naar mij toe met wat je wilt. Doe eens moeite en behandel me niet als eenheidsworst. Ik ben typist, géén typetje. Ik ben een mens met karakter, géén karikatuur. Ik ben een individu, géén persona!

Kroket

Als jij nou eens goed gaat nadenken over jou en mij, dan ga ik verder met produceren. Daarmee creëer ik een direct opeisbaar digitaal tegoed bij mijn bank. In te wisselen voor een zompig, maar tastbaar, broodje kroket dat is gemaakt door de beste krokettenfrituurder hier in de stad. Speciaal voor mij gebakken. Met liefde voor het vak en met schone handen, dat dan ook nog.

Morgen kijk ik dan wel wat jij ervan gebakken hebt. Maak je handen lekker vuil, trek je ideeën uit de klei. Zoals Genie uit de tekenfilm Alladin al zei: 'Wake up and smell the hummus!'

Links




Geen opmerkingen:

Een reactie posten